In het regeerakkoord 2019-2024 van de Vlaamse regering wordt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing expliciet vernoemd en worden de puntjes op de i gezet. VLAM moet in overleg met de sector geheroriënteerd worden en focussen op de keuze voor een evenwichtig, gezond en gevarieerd voedingspatroon met lokale producten. Daarom moet VLAM hervormen, verder professionaliseren en de internationale voedingspromotie versterken.
Het is een duidelijk signaal naar VLAM om terug te plooien op de kerndoelstellingen die enerzijds gestoeld moeten zijn op kennis en data rond gezonde voeding. Anderzijds wordt de doelstelling om Vlaamse producten internationaal op de kaart te zetten, nog belangrijker. Tegelijk wordt het budget dat vanuit de Vlaamse overheid naar de organisatie vloeit en voornamelijk gebruikt wordt voor de werkingsmiddelen, teruggeschroefd van 5.151.000 euro in 2019 naar 4.824.000 euro in 2020. De helft van de bezuinigingen zal opgevangen worden via het personeelsbeleid en de andere helft via de sectorbijdragen.
Jaarbudget 2020 toch gestegen
Het budget nodig om het jaarprogramma 2020 uit te voeren, bedraagt bijna 28 miljoen euro. Daarvan wordt 52 procent besteed aan promotie op de binnenlandse markt, 18 procent gaat naar exportpromotie op de Europese markt en 25 procent gaat naar landen buiten de EU. Zelfs met de verminderde toelage vanuit de Vlaamse overheid erin verrekend, is het budget 6 procent hoger dan in 2019. Het aandeel van Europese cofinanciering groeit nog steeds aan, van 17 naar 23 procent in vier jaar tijd.
Naast de projecten met Europese steun, die al in uitvoering zijn, starten er in 2020 liefst acht nieuwe projecten, goed voor een totaalbudget van 18.067.751,51 euro waarvan bijna 11 miljoen euro door Europa voorzien wordt. De thema’s waarrond deze projecten werken zijn bio, rund & varken, rund, pluimvee, verwerkte aardappelen, conference-peren (twee projecten) en verse aardappelen.
Blijvers en nieuwelingen
De zuivelpromotie heeft in 2020 een totaalbudget van 4.015.000 euro ter beschikking. Enkel het promobudget van de varkenssector is nog groter.
De promotie van de zuivelproducten wordt verder toegespitst op het promoten van consumptiemelk en kazen van bij ons. Voor consumptiemelk betekent dit dat er vooral ingezet wordt op het positieve imago van melk. VLAM wil de reputatie van melk verdedigen en verbeteren en een tegengewicht vormen tegen de ideologisch geïnspireerde actiegroepen die tegen dierlijke producten ageren. Zuivel heeft een plaats in een gezonde en duurzame levensstijl.
Voor kaas is de doelstelling het marktaandeel van kazen van bij ons in de totale kaasconsumptie op te voeren.
Het project Melk4Kids blijft een belangrijk onderdeel van het zuivelprogramma. Dankzij het project maakt een jaarlijks groeiende groep kinderen een leerrijke uitstap naar een melkveebedrijf in de buurt. Vandaag telt dit netwerk 140 Vlaamse melkveehouders die een sleutelrol spelen in het project door als ambassadeur voor melk en de melkveehouderij kinderen een inkijk te geven in het leven op een melkveebedrijf. VLAM blijft op zoek naar nieuwe ambassadeurs. Bedrijven die nieuw instappen krijgen vormingen om hen wegwijs te maken in de praktische aanpak van een bezoek. En de Melk4Kids boerderijen krijgen leuke gadgets die ze tijdens elk bezoek aan de kinderen kunnen uitdelen.
Naar de scholen blijft VLAM ook het ‘Oog voor lekkers’ project promoten. Schoolkinderen krijgen zo een stukje fruit, een glas melk en wat groenten als tussendoortje.
De campagne ‘Geniet van elk moment. Geniet van melk’ gaat in 2020 het tweede jaar in. Deze driejarige campagne met steun van de Europese unie focust op Vlamingen tussen de 20 en de 35 jaar, met en zonder kinderen. Er wordt vooral gewerkt via online media maar ook op de tv en op events zal de campagne te zien en te beleven zijn. Ook Nederland, Frankrijk, Ierland en Denemarken zijn partner in de campagne. Dit creëert synergiën en een groter draagvlak, is bij VLAM te horen.
Nieuwe kazencampagne
Hoewel de mediacampagne ‘Kazen van bij ons, karakters van bij ons’ goed scoort, wordt er in het najaar van 2020 een nieuwe campagne uitgerold.
In een ander project zal VLAM samen met Frankrijk, Ierland, Noord-Ierland, Denemarken en Nederland het consumentenbewustzijn rond de duurzaamheid van Europese zuivel vergroten. Er staat eveneens een factbook met diepgaande artikels omtrent zuivel en duurzaamheid, diepte-interviews met relevante wetenschappers, getuigenissen van melkveehouders, onderzoeksprojecten enz. op het programma. VLAM heeft ook nog een symposium over duurzaamheid en zuivel in Europa, in petto.
In het buitenland is VLAM voor zuivel ook actief op beurzen. Voor 2020 zijn dat in Europa PLMA in Amsterdam en SIAL in Parijs. Buiten Europa zijn dat Gulfood in Dubai, Food and Hotel Asia in Singapore en China in Shanghai. Het communicatieconcept ‘White Gold from Europe’ blijft behouden.
Bron: naar Hilde De Wachter in Melkveebedrijf editie België december 2019