Milcobel realiseerde in 2013 een omzet van nagenoeg 1 miljard euro (+ 10,5 procent t.o.v. 2012) en boekte 6,5 miljoen euro winst.
Het management heeft in een nabetaling van 11,5 miljoen euro voorzien. Van het geconsolideerd groepsresultaat wordt een dividend van vier procent (1,2 miljoen euro) uitgekeerd aan de leden. De overige 5,3 miljoen euro dienen om de reserves aan te vullen.
De coöperatie haalde 1,144 miljard liter melk op, een stijging van 29 miljoen liter (+ 2,6 procent). Die melk werd door 2.993 leden (-3,8 procent) geleverd.
Goede spotmarktprijzen maakten dat Milcobel zelf vorig jaar 6 miljoen liter melk minder verwerkte. Die verwerking werd nog meer gespreid en wel als volgt: 50 procent in melkpoeder, 22 procent in industriële kaas, 16 procent in consumentenkaas en 12 procent in vloeibare bereidingen.
De productie van mozzarella stabiliseerde op het niveau van 2012. De productie van kaas voor eigen merken steeg met nagenoeg 5 procent. De export en productie onder andere merken steeg met respectievelijk 13 en 15 procent.
Er werd 10 miljoen liter meer melk tot consumptiemelk verwerkt. Ook voor de roomijsactiviteit van de groep, Ysco, was 2013 een goed jaar.
Milcobel kondigde tevens een aantal structurele veranderingen aan. Nu alle zuivelactiviteiten onder de naam Milcobel worden gevoerd wil het management die activiteiten in één vennootschap herbergen. Er zullen in de toekomst dus communicaties volgen over Milcobel Drinks, Milcobel Kaas, Milcobel Poeder, enz.
Het volledige jaarverslag zal binnenkort op www.milcobel.com te downloaden zijn.