Topartikelen over ondernemen
Ondernemen
Zoals de meeste ondernemers, is een melkveehouder afhankelijk van de vraag en aanbod op de markt om een prijs te bepalen voor het product. Een melkveehouder verkoopt zijn melk aan een melkfabrikant. Die spreken samen een melkprijs af, afhankelijk van de vraag en aanbod op de internationale zuivelmarkt. Ondernemen is daarom een sleutelbegrip voor de Nederlandse melkveehouder en alles wat bij zijn melkveebedrijf komt kijken.
Het gemiddelde aantal melkkoeien per melkveebedrijf is tussen 2000 en 2019 toegenomen van 57 tot 103 stuks. Er zijn in 2019 maar liefst 550 melkveebedrijven gestopt.
Melkveehouder als ondernemer
Er komt echter meer bij kijken als ondernemer in de melkveehouderij dan alleen het produceren en verkopen van de melk. Op deze pagina vindt u alles over het ondernemerschap als boer, zoals interessante informatie en het laatste nieuws. Kortom, ook al heeft men als veehouder weinig invloed op de melkprijs, er zijn wel degelijk meerdere factoren in de bedrijfsvoering waarop men wel invloed heeft. Met name het voersaldo, het voermanagement, de vruchtbaarheid, de transitie en de jongvee-opfok dragen allen bij aan een efficiëntere melkproductie.