Elk jaar beoordelen Duitse boeren de bekendheid en merkkracht van bedrijven in de agrarische sector voor zeven verschillende gebieden als onderdeel van de DLG ImageBarometer. Fendt behoudt zijn eerste plaats in de onafhankelijke DLG ImageBarometer in 2022/2023.
In 2023 heeft Fendt 53 punten gescoord in de DLG ImageBarometer. Daarmee scoort de Duitse fabrikant de hoogste score, maar in 2022 waren dit nog 62 punten. John Deere en Claas volgen met 52 punten. Op plek 4 eindigt Amazone met 47 punten en net daaronder komt Lemken met 46 punten. De top tien wordt afgesloten met Horsch (40), Deutz-Fahr (38), Kuhn (36), Krone (36) en Case IH (35).
Fendt als winnaar uit het onderzoek
Aan de enquête van november 2022 deden in totaal 668 mensen mee. Met een merkindex van 53 punten behaalde Fendt de eerste plaats in het onderzoek in de sector landbouwmachines. “Fendt blijft in 2022/23 het sterkste merk in deze sector”, schrijft DLG over dit resultaat. In alle sectoren is het ook de enige fabrikant van landbouwmachines die met een score van 53 punten tot de vijf bekendste merken van Duitsland behoort.
Respondenten beoordelen de aspecten merkkennis (bekendheid), loyaliteit (huidig en toekomstig gebruik), merkprestaties (tevredenheid en voorkeur) en algemeen merkimago. Fendt scoort ook goed in de uitsplitsing naar regio. In zijn thuisregio Zuid scoorde de fabrikant 55 punten, terwijl het in de regio’s West en Noord elk 53 punten scoorde.
Het DLG-onderzoek
Sinds het midden van de jaren negentig vraagt de DLG in een telefonische enquête op zeven gebieden boeren naar het imago van verschillende merken. Dit zijn onder meer fabrikanten van landbouwtechnologie, dierhouderijtechnologie, diervoeder, landbouwchemicaliën, gewasbeschermingsmiddelen en zaden. Maar ook banken en verzekeringsmaatschappijen of handels- en dienstverleners en hernieuwbare energieën. Respondenten kunnen maximaal 25 punten per categorie toekennen, dus de maximale score in de evaluatie is 100 punten in totaal.
Bron: Fendt