• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkwinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Jonge melkveehouders debatteren over toekomst op Agribex

Actueel 21 december 2015

Op het Feed The Future-eiland besprak een 70-tal jonge melkveehouders drie stellingen uit het online-onderzoek van Agropinion. Griet Lemaire (Vilt), Niels Achten (Liba) en Vincent Van Zande (Crelan) gaven hun visie.
1. Om een redelijk inkomen te verzekeren, moeten de landbouwbedrijven groeien. JA= 33% NEEN=67%
Dat resultaat verbaasde Niels Achten. “Als ondernemer weet je dat je kosten elk jaar een beetje groeien door de inflatie. Alleen daardoor al moet je bedrijf elk jaar een beetje groeien en extra omzet genereren. Daarbij wel in acht genomen dat je situatie dezelfde blijft. Blijf je binnen één structuur produceren, dan blijven die productiefactoren ook ongeveer gelijk. Het wordt een heel ander verhaal wanneer je gaat uitbreiden of andere activiteiten opstart. Dan is een degelijk bedrijfsplan op zijn plaats. Maar in normale situaties moet je bedrijf alleszins voldoende groeien om de inflatie voor te blijven. Nog belangrijker is het om er eerst voor te zorgen dat je bedrijf stabiel is en goede resultaten haalt. Een minder goed presterend bedrijf zal geen betere resultaten halen bij groei. Eerst orde op zaken stellen, is dus de boodschap.”
2. Landbouwers moeten zich aanpassen aan de wensen van de consument, zelfs als dat ook aanpassingen of verandering in het bedrijfsmanagement met zich meebrengt. JA=66% NEEN=34%
Griet Lemaire was aangenaam verrast door deze uitslag. “Landbouwers zijn zich nog niet zo lang bewust van de rol die de consument speelt in zijn landbouwactiviteit. Daarom vind ik deze uitslag zeker hoopvol. Ik wil ook een lans breken voor het eigen initiatief van de landbouwers. We kunnen wel zeggen dat we zelf weinig kunnen doen aan het idee dat de consument van ons en onze producten heeft. Maar toch moeten landbouwers zelf het heft in eigen handen nemen, zelf communiceren en zelf hun bedrijf en producten promoten. Dit is te belangrijk om het alleen in handen van anderen te laten. En het geldt niet alleen voor de korte keten. Draagvlak creëren is een taak voor ieder van ons.”
3. Het is enorm belangrijk om bij een familiale bedrijfsoverdracht je gevoelens aan elkaar te uiten, voor het welslagen ervan. JA= 94%
Grote eensgezindheid dus over dit onderwerp. Alleen is het niet zo eenvoudig om dit ook in de praktijk te brengen. “Mijn vader heeft regelmatig een andere kijk op het bedrijf dan ik. Dat maakt praten over een overname ook moeilijk”, klonk het uit de zaal. Dat moesten de panelleden, sommigen uit eigen ervaring, beamen. “De voorbereiding van een overname duurt eigenlijk 10 jaar”, verduidelijkt Vincent Van Zande. “De eerste 5 jaar gaat het vooral over de psychologische voorbereiding van de overname. De ouders klaar maken en laten nadenken over een overname. De volgende 5 jaar gaan vooral over de strategische keuzes voor het bedrijf. Blijf ik dezelfde activiteiten verder zetten of sla ik een andere weg in? Ouders hebben daar niet altijd begrip voor, wanneer je een andere weg wil inslaan.” Vincent gaf de jonge boeren de raad een aantal jaren stage in een ander bedrijf te lopen, of er te gaan werken vooraleer over te nemen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”
20 mrt

“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren
20 mrt

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Milcobel 2024
19 mrt

Milcobel zet strategische koers voort: sterke financiële resultaten en focus op zuivel

Blauwtong: Meer dan 3.600 bevestigde besmettingshaarden in België in 2024
18 mrt

Blauwtong: Meer dan 3.600 bevestigde besmettingshaarden in België

Abortusonderzoek bij rundvee: kan één analyse volstaan?
18 mrt

Abortusonderzoek bij rundvee: kan één analyse volstaan?

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Teel het goedkoopste krachtvoer gewoon op eigen land

Van onze partner KWS

Teel het goedkoopste krachtvoer gewoon op eigen land

“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”

“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Footer

Onze vakpartners

Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
Speersta logo png

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Speerstra
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer