• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkwinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Vakgerichte post nog steeds belangrijkste informatiebron

Actueel Onderzoek 9 oktober 2013

Nog steeds lezen bijna alle Vlaamse landbouwers vakgerichte post die bij hen in de bus valt. Twee derde van de landbouwers bezoekt wel eens een website van een leverancier nadat ze post hebben ontvangen. Zoveel blijkt uit een onderzoek afgelopen maanden door Rekad, uitgeverij van o.a. dit tijdschrift, in samenwerking met het Nederlandse marktonderzoeksbureau Prosu Databased Marketing.
Tekst: Franky De Letter
Beeld: Twan Wiermans

Landbouwers zijn via steeds meer kanalen goed te bereiken. Gemiddeld lezen Vlaamse landbouwers 2 uur per week vakinformatie in vakbladen. Online is dit ongeveer 1 uur per week. Vakbladen worden het liefst op papier gelezen. De impact van online-informatie groeit echter. Volgens de enquête wil een vijfde van de landbouwers er zelfs voor betalen. Absolute voorwaarde is wel dat de informatie actueel, snel en onafhankelijk is.

Wegen

Blijkt dat 65 procent van de landbouwers wel eens telefonisch benaderd wordt voor bedrijfsgerelateerde aanbiedingen. Wanneer deze telefoongesprekken over echte bedrijfsrelevante zaken gaan staan landbouwers open voor een gesprek.
Het grootste deel van de ondervraagden maakt gebruik van het internet, vooral om informatie op te zoeken, e-mails te lezen en voor bankzaken. Landbouwers gebruiken ongeveer drie kwartier per dag het internet, waarvan een half uur zakelijk wordt gespendeerd. De helft van de landbouwers bezoekt regelmatig de websites van de belangrijkste leveranciers. 32 procent verklaarde via het internet een nieuwe leverancier gevonden te hebben. 54 procent koopt producten via het internet, dit hoewel zij nog niet overtuigd dat dit goedkoper kan dan via reguliere kanalen. Het grootste deel van de landbouwers ontvangt gemiddeld niet meer dan 10 vakgerichte e-mails per week.
Landbouwers zijn geïnteresseerd in onafhankelijke vakinformatie. E-mailnieuwsbrieven van toeleveranciers zien ze niet als spam. Ze willen immers graag geïnformeerd worden over alle facetten van hun bedrijf. Wel is het belangrijk voor leveranciers dat zij de nieuwsbrief goed afstemmen op de doelgroep.
Sociale media worden nog weinig gebruikt onder landbouwers in Vlaanderen. De grootste profielsite onder landbouwers is Facebook. Het meest gebruikte sociale medium door landbouwers is YouTube. Gemiddeld besteden landbouwers 1 uur per week aan sociale media. Hiervan wordt de meeste tijd doorgebracht op YouTube.

Middelen

Zowel e-mails (98 procent) als sociale media (91 procent) worden nog voornamelijk via de PC benaderd. Na de PC wordt e-mail het meest via de smartphone benaderd (7 procent) en daarna het meeste via tablets benaderd (8 procent).
92 procent van de ondervraagden bezit op dit moment een mobiele telefoon, 13 procent heeft een smartphone en 19 procent van de ondervraagde landbouwers zonder smartphone verwacht ‘in de nabije toekomst’ een smartphone te bezitten. Landbouwers bezitten een smartphone om te kunnen bellen, sms-en en internetten. Ook foto’s maken en e-mailen zijn redenen om een smartphone te hebben. Samsung is veruit het populairste merk onder landbouwers. Nokia staat bij landbouwers op de tweede plek.
13 procent bezit op dit moment een tablet; 20 procent van de ondervraagden zonder tablet verwacht ‘in de nabije toekomst’ een tablet te bezitten. Landbouwers hebben een tablet om te internetten en e-mailen. Apple is veruit het populairste tabletmerk onder landbouwers. Samsung staat op de tweede plek.
45 procent van de smartphone- en tabletbezitters gebruikt momenteel applicaties; 30 procent hiervan gebruikt ze ook voor bedrijfsgerelateerde doeleinden.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”
20 mrt

“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren
20 mrt

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Milcobel 2024
19 mrt

Milcobel zet strategische koers voort: sterke financiële resultaten en focus op zuivel

Blauwtong: Meer dan 3.600 bevestigde besmettingshaarden in België in 2024
18 mrt

Blauwtong: Meer dan 3.600 bevestigde besmettingshaarden in België

Abortusonderzoek bij rundvee: kan één analyse volstaan?
18 mrt

Abortusonderzoek bij rundvee: kan één analyse volstaan?

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Teel het goedkoopste krachtvoer gewoon op eigen land

Van onze partner KWS

Teel het goedkoopste krachtvoer gewoon op eigen land

“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”

“Iedere melkveehouder kan nu aan de Vector”

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Footer

Onze vakpartners

Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
Speersta logo png

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Speerstra
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer