De 450 melkveehouders aangesloten bij Inex kregen per 21 februari 2019 van Colruyt Group het voorstel om in te tekenen op een samenwerking die van april 2020 tot april 2025 een prijs van 34,76 cent/liter garandeert voor een percentage tussen 15 en 30 procent van hun productievolume.
Een stabiele, transparante melkprijs
Het precieze percentage wordt bepaald door het aantal deelnemers en is voor elke deelnemende melkveehouder gelijk. In een persmededeling stelt Colruyt dat ‘de melkprijs die de melkveehouder zal ontvangen werd bepaald na een intense oefening waarbij heel concreet cijfermateriaal van verschillende melkveehouders over een langere periode werd bekeken. Bovendien werden deze individuele cijfers achteraf nog getoetst aan publiek beschikbaar cijfermateriaal’.
Stefan Goethaert, algemeen directeur Fine Food, Private Label en Retail Services bij Colruyt Group, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de groep, geeft aan: “Voor ons moet de stabiele prijs ervoor zorgen dat de melkveehouders een vast inkomen hebben en dat ze kunnen investeren. Deze prijs, waarvan de berekening niet over één nacht ijs is gegaan, beantwoordt hier volgens ons aan”.
Nieuwe productielijn voor Boni Selection-melkreferenties
Als het project van start kan gaan bij voldoende inschrijvingen, investeert Inex speciaal hiertoe in een nieuwe productielijn. De samenwerking heeft betrekking op het merendeel van de Boni Selection-melkreferenties waarbij dit partnership duidelijk op de verpakking te zien zal zijn.
De eerste producten zullen beschikbaar zijn in de winkels in april 2020. Dat is dan ook meteen het moment waarop de afgesproken vaste melkprijs met de melkveehouders zal ingaan. De prijs voor de melkveehouders blijft vijf jaar dezelfde, terwijl de prijzen in de winkels de bestaande marktprijzen zullen volgen.
“Bij Colruyt Group zijn de aan- en verkoopprijzen volledig gescheiden: wat wij betalen aan onze leveranciers is losgekoppeld van wat de klant betaalt in de winkel,” voegt Stefan Goethaert toe.
Vertrouwen verder opbouwen
Vanuit Colruyt wordt onderstreept dat dit initiatief past de ambitie van Colruyt Group om ‘zich zoveel mogelijk in België te bevoorraden en de keten verder te blijven ondersteunen’.
“Wij zijn ons bewust van de uitdagingen die de sector ondervindt. Als Belgische retailer willen we zo de lokale economie en in het bijzonder de landbouw ondersteunen en stimuleren, door ervoor te zorgen dat de grote volatiliteit voor de landbouwer onder controle is. Via deze creatie van transparantie en partnership willen we het vertrouwen verder opbouwen met de sector”, geeft Stefan Goethaert aan.
Bron: Colruyt & Inex – 21 februari 2019