Pöttinger ontwikkelde een nieuw snijsysteem voor zijn Jumbo 8000-opraapwagens. Hierdoor is het mogelijk om het ruwvoer bijna dertig procent korter te snijden. Dit zorgt voor een hogere ruwvoerkwaliteit zonder dat de laadprestaties hieronder lijden. Met een koppel van 3.500 Nm kan de opraapwagen nu hogere doorvoersnelheden leveren dan een zelfrijdende hakselaar. Deze nieuwe Jumbo is leverbaar vanaf 1 augustus 2022.
Sterk staaltje technologie
Tot nu toe ging men ervan uit dat de theoretische snijlengte van een opraapwagen rond de 34 millimeter zat. Dankzij het nieuwe aandrijfconcept, de rotor en het hakselsysteem met 65 messen, komt Pöttinger nu uit op een theoretische snijlengte van 25 millimeter. Dit betekent dus bijna dertig procent korter dan voorheen. Deze Jumbo 8000 vraagt hiervoor vijftien procent meer vermogen.
De messen zijn individueel beschermd en kunnen eenvoudig opzij schuiven voor vreemde voorwerpen. Het automatische laadsysteem beschikt nu over een extra optionele sensor op de rotorschraper. Hierdoor kunnen er tot vier sensoren worden gebruikt om het laadproces te optimaliseren. Het nieuwe sensorsysteem detecteert de voorverdichting van het voer direct boven de rotor. Het activeert vervolgens de bodem voordat er mechanische schade kan ontstaan. Hierdoor kan de Jumbo 8000 altijd optimaal gebruik maken van de ruimte in de laadkamer, ongeacht het type gewas.
Korte snijlengte voor meer opbrengst
Bij het binnenhalen van kuilgras wil elke bedrijfsleider de hoogst mogelijke ruwvoerkwaliteit verkrijgen. Een van de belangrijkste factoren die de voerkwaliteit beïnvloedt, is de theoretische snijlengte. Hoe korter deze is, hoe beter men alles kan verdichten in de kuil. Dit komt de bewaring en de kwaliteit ten goede. Een ander voordeel van deze kortere snijlengte is dat er meer geladen kan worden per rit, tot tien procent meer.
Bron: Pöttinger