Van 7 tot 11 oktober 2023 komt de wereldwijde voedingsindustrie bijeen op de vakbeurs Anuga in Keulen. Op drie gezamenlijke stands van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) laten zo’n 40 bedrijven aan internationale vakbezoekers zien wat ze te bieden hebben.
België heeft veel te bieden op het gebied van agrovoeding. Met een exportwaarde van circa 8,7 miljard euro scoren vooral rund-, varkens- en kalfsvlees, gevogelte, konijn en zuivelproducten goed bij buitenlandse klanten.
Melkveehouderij vestigt een historisch record
In 2022 heeft de Belgische melkveehouderij een historisch record gevestigd: met ruim zeven miljard euro werd de omzet van het voorgaande jaar met maar liefst 30 procent overschreden. Dit topresultaat is in de eerste plaats te danken aan de gestegen producentenprijzen.
In 2022 werd in België 4,3 miljard liter melk geproduceerd. De productranglijst wordt aangevoerd door witte consumptiemelk (646 miljoen liter), gevolgd door diverse zuivelproducten (melkdranken, gefermenteerde melk enz. met 597 miljoen liter), room (260 miljoen liter), melkpoeder (225.000 ton) en kaas met 121.000 ton. Opvallend is de snelle toename van de productie van mozzarella, die nu goed is voor ongeveer een derde van het assortiment natuurlijke kazen.
De exportcurve van Belgische zuivelproducten laat voor 2022 een groei zien van vier procent tot 2,7 miljoen ton. In totaal werd 5,4 miljard euro in het buitenland gerealiseerd. De belangrijkste exportsuccessen zijn witte consumptiemelk, kaas, yoghurt en mageremelkpoeder. Op de klantenlijst staan Nederland, Frankrijk en Duitsland bovenaan.
Bezoek een stand
Op de VLAM Mopro-stand in hal 10 zijn drie Belgische bedrijven aanwezig: Belgian Butter Design (G031a), Inex (H030) en Olympia (G031).
Kijk voor meer informatie op de website.
Bron: Vlaanderen.be