VLAM brengt haar jaarprogramma voor 2024 de wereld in. Op het gebied van zuivelproducten staan het positieve imago, Melk4Kids en de export centraal voor aankomend jaar. De promotie door het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing van zuivelproducten word toegespitst op consumptiemelk en kazen ‘van bij ons’.
Jaarprogramma VLAM 2024
Voor consumptiemelk wordt er verder gewerkt aan het versterken van het positieve imago. Voor kaas wil VLAM het marktaandeel van het concept ‘Kazen bij ons’ in de totale kaasconsumptie opvoeren. Het project Melk4Kids in 2024 een speerpunt van het zuivelprogramma. ‘’Dankzij dit project maken steeds meer kinderen een leerrijke uitstap naar een melkveebedrijf’’.
De campagne ‘Geniet van elk moment. Geniet van melk’ ter promotie van consumptiemelk loopt al een aantal jaren. ’’De campagne werd in 2019 gelanceerd met financiële steun van de Europese Unie, later hebben wij dit met eigen middelen voortgezet.’’ In 2024 bouwde VLAM deze campagne verder op met een nieuwe campagne die het eigentijdse en veelzijdige karakter van melk benadrukt.
Het educatief project Melk4Kids is ontstaan om kinderen op een positieve manier kennis te laten maken met de oorsprong van voeding en meer bepaalde zuivel. Meer dan honderdvijftig ambassadeurs stellen hun bedrijf open voor jonge bezoekers. Het gaat dan om klassen uit het onderwijs, maakt ook buitenschoolse initiatieven zoals speelpleinwerkingen en jeugdbewegingen.
VLAM promoot Vlaamse kaas met ‘Kazen van bij ons’
‘’De hoofddoelstelling van de kaaspromotie blijft in 2024 het marktaandeel Van kazen van bij ons vergroten.’’ Daarbij mikt VLAM in eerste instantie op consumenten van 18 tot 54 jaar die meerdere malen per maand kaas halen. Hiervoor gaan de marketeers gebruik maken van televisie en worden er meerdere campagnegolven uitgezonden op Vlaamse zenders.
Voedingsinformatie
In 2024 wil VLAM graag dat het kenniscentrum voedingsinformatie NICE de Vlamingen voedt met coherente en wetenschappelijk onderbouwde informatie om gezond en duurzame voedingskeuzes te maken. ‘’De experts van NICE moeten garant staan voor heldere en betrouwbare voedingsinformatie, ook over de voedings- en de gezondheidsaspecten van zuivelproducten en over hun plaats en rol in een gezond voedingspatroon,’’ laat VLAM weten in het jaarplan.
Deze informatie wilt VLAM inzetten via verschillende kanalen: campagnes, redactionele inlassingen, pr-acties en educatieve projecten.
EMF-programma
VLAM wil in de schoot van het European Milk Forum (EMF) participeren in het Europese stakeholdersinformatieprogramma ‘Milk Nutritious by Nature’. Dit platform biedt de mogelijkheid om in gesprek te gaan met nationale en internationale beleidsmakers, onderzoekers en voedings- en gezondheid professionals over nieuwe wetenschappelijke inzichten rondom zuivel in een gezond voedingspatroon.
Tekst: Selina Rolvink