Op vraag van Milcobel, bestudeerde de vakgroep Landbouweconomie van de UGent de inzichten en behoeften van de 2.800 melkleveraars van de coöperatie. Blijkt dat bijna 7 op de 10 melkveebedrijven in de toekomst niet alleen groter, maar ook performanter zullen worden.
De ledenbevraging leverde een respons van 72 procent of 2.017 leden. Om mogelijke bias te vermijden, werd beslist om een gerandomiseerde steekproef te nemen uit het volledige ledenbestand. Er werd geopteerd voor een steekproef van 1.000 leden.
Gemiddeld 800.000 liter
Uit de studie blijkt dat deze melkveehouders – die verwachten nog actief te zijn na 2022 – van mening zijn dat de beschikbare en nu nog onbenutte stalplaatsen zullen ingevuld worden met meer koeien.
Zij zien ook hun melkleveringen fors toenemen: van 573.000 liter gemiddeld vandaag tot 800.000 liter in 2022. De bedrijven worden dus alsmaar groter en de meer-productie zal mogelijk gemaakt worden door het:
- opvullen van de lege koestalplaatsen (36,8%)
- het uitbreiden van de koestalplaatsen (22,8%)
- het verhogen van de melkproductie per koe (10,8%).
Voor de blijvende melkveehouders (na 2022) zijn de verdere mogelijkheden tot bedrijfszekerheid en bedrijfsontwikkeling evenwel in sterke mate gerelateerd aan diverse omgevingsfactoren die zich situeren buiten de relatie coöperatie-coöperanten. Dat heeft vooral te maken met:
- de beschikbaarheid van gronden (40,7%),
- arbeid (32,1%)
- milieubeperkingen als mestafzet (31,2%).
Minder CO2-uitstoot
Nochtans dragen melkveebedrijven die groter worden bij tot een verbeterende duurzaamheid en een gunstigere carbon footprint. Die laatste is – beschouwd over de periode 2000-2015 – afgenomen met 26 procent. De evolutie naar minder en grotere melkveebedrijven – die aanzienlijk méér melk leveren – gaat dus gepaard met een verbetering van de CO2-uitstoot.
Melkprijs primeert
Opvallend is dat leeftijd, gezondheid en opvolging géén noemenswaardige begrenzende factoren zijn binnen deze groep van melkveebedrijven. Bij de zelf opgegeven factoren is vooral de melkprijs van belang.
“Milcobel wil – in naam van de leden van de coöperatie – oproepen tot aandacht voor deze problematiek. Als we onze melkveehouderij in stand willen houden en de groei van onze bedrijven willen ondersteunen, dan zal ook het politieke landbouw- en milieubeleid de nodige ruimte moeten bieden voor duurzame ontwikkeling”, verklaarde daarom melkveehouder en Milcobel-voorzitter Dirk Ryckaert.
Afzet verzekerd
Gedurende de periode 2009-2016 heeft Milcobel 307 miljoen euro geïnvesteerd in een hoogtechnologisch verwerkingsapparaat dat perspectief biedt voor de melkveehouderij in onze omgeving. Milcobel is met zijn melkverwerking dan ook klaar voor de toekomst. In 2016 realiseerde de coöperatie een omzet van 991 miljoen euro. 2.870 melkveehouders leverden melk. Er werd in totaal 1,42 miljard liter melk verwerkt, bijna 40 procent van de totale Belgische melkproductie.
“Als Milcobel kunnen we stellen dat we met de gerealiseerde investeringen van de voorbije jaren perfect in staat zijn om de melk van onze coöperanten te verwerken en te commercialiseren. Dit stelt ons bijgevolg in staat om hen afzetzekerheid met een degelijke melkvalorisatie te blijven geven”, aldus ceo Eddy de Mûelenaere.
Bron: Milcobel – 20 juni 2017