In 2018 slaagde Fairebel, het Belgische fair trade label, erin zijn verkoop te verhogen. Er werd 9,5 miljoen liter verkocht waarmee het symbolisch plafond van 10 miljoen liter per jaar in zicht is. Geen sinecure, in acht genomen dat de leden van de coöperatie 45 cent per liter wordt gegarandeerd.
Een handvol doorzetters lanceerde het merk 10 jaar geleden. Faircoop, de coöperatieve beheerder van het merk, bestaat vandaag uit 550 gemotiveerde melkveehouders, sinds twee jaar versterkt met talrijke ‘consumenten coöperanten’. Voor het jaar 2018 konden deze rekenen op een dividend van 6 procent netto.
In 2019 wil het merk niet op zijn lauweren blijven rusten. Het beoogt 11 miljoen verkochte liters, ofwel één liter melk per Belg. Het gamma zal daartoe binnenkort uitgebreid worden met nieuwe producten, namelijk 100 procent bio roomijs en verse melk verkrijgbaar in flessen van 1 en 0,5 liter.
Bron: Fairebel – 21 mei 2019