Bij FrieslandCampina luidt het dat het zuivelbedrijf ‘een dynamisch jaar’ achter de rug heeft. De netto-omzet bleef stabiel op 11,3 miljard euro. De winst steeg naar 303 miljoen euro.
Hierbij was er in 2014 sprake van een eenmalige bate en negatieve valuta-effecten. In de tweede helft van 2014 hebben kostenbesparingen bijgedragen aan het herstel van de winstontwikkeling. Hierdoor kwam het bedrijfsresultaat (gecorrigeerd voor eenmalige posten en valuta-effecten) in de tweede helft van het jaar 5,5 procent hoger uit dan in de vergelijkbare periode in 2013. De uitkering aan de leden-melkveehouders van FrieslandCampina bleef op peil en ligt met een melkprijs van 42,70 euro per 100 kilo melk een fractie onder het topjaar 2013 (42,90 euro).
Netto-omzet stabiliseert
De netto-omzet in 2014 nam met 0,6 procent toe naar 11,3 miljard euro als gevolg van hogere verkoopprijzen en toename van de verkopen van Friso-kindervoeding. Valuta-effecten hadden per saldo een negatief effect van 176 miljoen euro op de totale omzet. Het volume in de groeicategorieën zuiveldranken, merkkaas en ingrediënten nam af als gevolg van lagere consumptie, mede door hogere verkoopprijzen in Azië, toenemende concurrentie in een aantal landen en door de boycot door Rusland van zuivelproducten.
Ontwikkeling bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat nam toe met 56,2 procent naar 489 miljoen euro. In 2014 is er een eenmalige bate van 131 miljoen euro geboekt door een aanpassing in de pensioenregelingen voor medewerkers in Nederland. Gecorrigeerd voor deze eenmalige bate is het bedrijfsresultaat afgenomen met 19,7 procent ten opzichte van het bedrijfsresultaat in 2013 voor goodwill impairment. Gecorrigeerd voor negatieve valuta-effecten daalde het bedrijfsresultaat met 10,7 procent. Het bedrijfsresultaat is daarnaast negatief beïnvloed door de Russische boycot van zuivelproducten. Het geschatte directe effect (omzet- en winstderving) en indirecte effect (negatieve markteffecten) bedraagt minimaal 80 miljoen euro. Overige eenmalige posten zijn een boekwinst van 20 miljoen euro naar aanleiding van de brand bij FrieslandCampina Cheese in het Nederlandse Gerkesklooster en een last van 20 miljoen euro als gevolg van de aangekondigde sluiting van de productielocatie van FrieslandCampina Branded Belgium in Sleidinge. De business groups Consumer Products Europe, Middle East & Africa en Consumer Products Asia verbeterden hun bedrijfsresultaat. Belangrijkste redenen waren margeverbetering door nettoprijstoename evenals kostenreductie in vooral West-Europa. In de tweede helft van 2014 hebben kostenbesparingen bijgedragen aan het bedrijfsresultaat en was er een lichte verbete-ring in de marktomstandigheden.
Winst beïnvloed door eenmalige bate en valuta-effecten
De winst steeg ten opzichte van 2013 (157 miljoen euro) naar 303 miljoen euro. Zonder de goodwill impairment in 2013 en de eenmalige pensioenbate in 2014 zou de winst zijn afgenomen met 21,1 procent. Gecorrigeerd voor de eenmalige posten en de negatieve valuta-effecten zou de winst zijn afgenomen met 13,1 procent.
Operationele kasstroom afgenomen
De kasstroom uit operationele activiteiten is afgenomen naar 545 miljoen euro (2013: 588 miljoen euro). In 2014 bedroeg de uitgaande kasstroom voor investeringen 618 miljoen euro (2013: 576 miljoen euro). In 2014 is er 656 miljoen euro geïnvesteerd in productiecapaciteit, efficiëntie- en kwaliteitsverbeteringen. Daarnaast is 28 miljoen euro geïnvesteerd in acquisities van de kaasbedrijven Orange en DEK, beide in Italië, en Olam in Ivoorkust.
Waardecreatie voor leden-melkveehouders
Over het jaar 2014 wordt bovenop de garantieprijs in totaal 277 miljoen euro aan leden-melkveehouders uitgekeerd (2013: 282 miljoen euro). Hiervan is de prestatietoeslag 176 miljoen euro (1,86 euro per 100 kilo melk exclusief btw). De uitgifte van ledenobligaties over 2014 bedraagt 101 miljoen euro (1,07 euro per 100 kilo melk exclusief btw). In totaal bedraagt de prestatie van de onderneming per 100 kilo melk 2,93 euro (2013: 3,04 euro), een daling van 3,6 procent.
Vooruitzichten
Het aanbod van boerderijmelk en de vraag naar zuivelproducten vormen op wereldniveau een wankel evenwicht. Na meer dan 30 jaar vervalt per 1 april 2015 de EU-melkquotering voor melkveehouders. Over het gehele jaar 2015 wordt wereldwijd 2 tot 4 procent groei van het aanbodvolume melk verwacht ten opzichte van 2014.
In 2015 zal de vraag naar zuivelproducten waarschijnlijk licht toenemen. Het is de verwachting dat in Azië en Afrika vooral de groeiende middenklasse zal profiteren van economisch herstel. Ook als gevolg van het lagere prijsniveau van zuivelproducten kunnen consumenten in op-komende markten zich mogelijk weer meer zuivelproducten veroorloven. De relatief goedkope euro zorgt ervoor dat zuivelproducten uit de eurozone beter kunnen concurreren met aanbieders uit landen met andere valuta, waardoor meer zuivelproducten geëxporteerd kunnen worden. De behoefte aan zuivelproducten en zuivelgrondstoffen in China is moeilijk in te schatten. Het is evenmin te voorspellen of en wanneer de boycot door Rusland van westerse agrarische producten zal worden opgeheven. Maar zelfs als de boycot wordt beëindigd, zal naar verwachting de vraag in Rusland niet snel herstellen. Consumenten in Europa zullen prijsbewust blijven. Mede daardoor zal de concurrentie met zowel andere aanbieders als huismerken blijven toenemen.
FrieslandCampina verwacht in 2015 volumegroei met kindervoeding in Azië en Afrika en verwacht ook weer volumegroei te kunnen realiseren met ingrediënten en zuiveldranken. Herstel van de groei van zuiveldranken zal vooral buiten Europa plaatsvinden. De uitgaven voor reclame & promotie nemen toe ter ondersteuning van deze groei en versterking van de merkposities en marktaandelen. De uitgaven voor research & development zullen beperkt toenemen. De investeringen in infrastructuur en productiecapaciteit zullen naar verwachting liggen rond de 600 miljoen euro.
FrieslandCampina is als gevolg van genoemde onzekerheden terughoudend in zijn vooruitzichten en doet geen concrete uitspraak over de resultaatverwachting voor 2015. Voor de langere termijn blijven de vooruitzichten positief. Door de groei van de wereldbevolking en de toename van de welvaart in vele regio’s zal de vraag naar voeding en vooral naar voeding die rijk is aan nutriënten, waaronder zuivelproducten, toenemen.
FrieslandCampina heeft vestigingen in 32 landen met in totaal ruim 22.000 medewerkers. De producten van FrieslandCampina vinden hun weg naar meer dan 100 landen. Het centrale kantoor van de onderneming is gevestigd in Amersfoort. De activiteiten van FrieslandCampina zijn onderverdeeld in vier marktgeoriënteerde business groups: Consumer Products Europe, Middle East & Africa; Consumer Products Asia; Cheese, Butter & Milkpowder en Ingredients. De vennootschap is volledig in handen van Zuivel-coöperatie FrieslandCampina U.A., met ruim 19.000 leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België een van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld.
Kijk voor informatie op: www.frieslandcampina.com.