Zuivelcoöperatie Milcobel kondigde per 17 juni 2021 de overname aan van rasp- en verpakkingsbedrijf Kaasbrik, gevestigd te Halen, Limburg. In een persbericht luidt het dat ‘de overname past in de strategie van Milcobel om sterker klantgericht te werken en meer toegevoegde waarde te creëren om aldus een betere melkprijs te kunnen realiseren voor haar leden melkveehouders’.
Familiebedrijf Kaasbrik, met een 30-tal werknemers, een volume van 10.500 ton kaas en een omzet van 40 miljoen euro, positioneerde zich de afgelopen 30 jaar als specialist met een sterke marktpositie in het raspen van mozzarella.
Daarnaast zijn ze ook gespecialiseerd in het raspen, verpakken en vermarkten van andere harde en halfharde kazen (o.a. cheddar, emmental, enz.) voor de professionele markt (B-to-B). Milcobel breidt zo ook haar eigen merkenportefeuille verder uit met de kaasraspmerken Kaasbrik en Pizzaiolo.
Kaasbrik heeft klanten in meer dan 20 landen in Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika.
“Deze acquisitie sluit perfect aan bij de strategische plannen die we vorig jaar in onze business unit vastlegden. Via Kaasbrik kunnen we onze service graad en klantgerichtheid verder optimaliseren. Op exportmarkten bieden zich interessante synergiën aan. Onder andere ook in Azië, waar mozzarella consumptie in de lift zit en waar Milcobel de voorbije jaren reeds een sterke marktpositie heeft opgebouwd”, verklaarde Francis Relaes, Managing Director van de Dairy Premium Ingredients business van Milcobel.
Milcobel neemt het personeel van Kaasbrik integraal over en zal Halen als een aparte productie-unit behouden. Deze operationele activiteit wordt geïntegreerd in de Dairy Premium Ingredients business.
Karlien De Turck, dochter van Johan De Turck, voorzitter van de raad van bestuur van Kaasbrik, blijft CEO en zal het internationaal groeitraject verder leiden.
Bron: naar Milcobel