Met een goed georchestreerde show en dito rondleiding van talrijke klanten, toeleveranciers, het eigen personeel en een aantal personaliteiten, nam de Milcobel-vestiging in Langemark haar tweede mozzarella-lijn officieel in gebruik. Eens de nieuwe installatie op volle toeren draait zal de coöperatie jaarlijks 50.000 ton pizzakaas produceren. Een verdubbeling van de capaciteit.
Met de afwerking van dit project is het industriële luik van het kaasplan van Milcobel nagenoeg afgewerkt. “Nu kan het echte werk beginnen”, stelde coöperatievoorzitter Guido Veys. Gelet op de omvang van de investering – naar verluidt zo’n 31 miljoen euro – en ingrijpende wijziging van de organisatie van de site in Langemark, heeft Veys het liever over ‘de nieuwe fabriek’, dan wel over ‘de tweede mozzarella-lijn’. Al in 2006 engageerde het bestuur van de coöperatie zich om zijn leden-melkveehouders ook na het quotumtijdperk toekomstperspectief te bieden. “Laat ons cheese solutions zoeken”, zei de voorzitter nog.
Ook ceo Eddy de Mûelenaere wees op de omvang van de investeringen die Milcobel de afgelopen jaren realiseerde. Op de diverse sites vroeger onderhoudsinvesteringen tussen 35 à 40 miljoen euro per jaar. In de drinksafdeling in Schoten werd 10 miljoen euro geïnvesteerd voor groeimelk voor China. Voor Ysco moet een capaciteitsuitbreiding voorzien worden; allicht een investering van nog eens 10 miljoen euro. En op de site in Kallo wil men de productie van melkpoeder centraliseren.
De bouw van de nieuwe installatie werd al in augustus 2012 gestart. De harde en vooral lange winter 2013 blokkeerde de bouwwerf echter meerdere weken. Site manager Geert De Duytschaever onderscheidde twee fasen: een eerste rond wei en een tweede rond kaas. “De weibewerking kon al in week 38 van 2013 opgestart worden”, zei de site manager. “De opstart van de kaasbereiding liet tot eind februari 2014 op zich wachten.”
Tijdens onze rondgang konden we constateren dat er hier en daar nog wat technische problemen waren. Tijdens zijn speech gaf Eddy de Mûelenaere overigens met zoveel woorden aan “dat de opstart niet vlekkeloos verlopen was.” Gelet op de goede prijs voor mozzarella dezer dagen vond de ceo het jammer dat de volle capaciteit vandaag nog niet beschikbaar was.
Hoe dan ook is de nieuwe lijn een prachtig staaltje van hoogtechnologisch kunnen. De uitdaging bestond erin de mozzarella onafhankelijk van de melk- en weibewerking te produceren; vertraging op de kaasbakken te vermijden; een stabiel eindproduct te bekomen met zo weinig mogelijk gezoute wei en, als klap op de vuurpijl, de mogelijkheid om ook in de toekomst de uurcapaciteit nog uit te kunnen breiden. “De competentie om dit alles te realiseren werd bovendien binnen eigen huis gezocht”, zei De Duytschaever terecht fier.
De nieuwe lijn heeft een capaciteit van 6 ton mozzarella per uur; genoeg voor een jaarcapaciteit van 30.000 ton. Met de realisatie van het project werden 30 nieuwe banen gecreëerd.