De Fendt Rogator 655, ontwikkeld in het Nederlandse Grubbenvorst, heeft in vier jaar tijd ongeveer vijfduizend uren op de teller. Geen nieuwe machine dus, maar wel voor loonbedrijf Hayco uit het Limburgse Hulsberg. Met 13.500 uren was de Agrifac aan vervanging toe, na een zoektocht komt Harrie Collaris uit bij de jong gebruikte Rogator.
Met een laag zwaartepunt en continue vierwielaandrijving is de machine perfect voor in de Limburgse heuvels. Met de spuitdoppen op 25 centimeter, een tankinhoud van 6500 liter en spuitbomen van 33 meter past de zelfrijder perfect in het zoekplaatje van Collaris.
Laag zwaartepunt
Fendt heeft voor een zo laag mogelijk zwaartepunt gezorgd. Dit is gerealiseerd door de aandrijflijn, het zwaarste deel van de machine, tussen de assen te monteren. Daardoor is de machine in balans, ongeacht of de inhoud van de tank. Dit is voor Collaris een groot pluspunt, zeker in het heuvelachtige landschap waarin hij opereert. “Waar ik met duizend liter in de Agrifac niet durfde te rijden, durf ik nu met de Rogator makkelijk met tweeduizend liter te rijden”, vertelt Collaris.
Via de rijhendel remmen
Vanwege het hydromechanische en dynamische remsysteem kan de Rogator ook bij topsnelheid via de rijhendel geremd worden. Bij afremmen via de remhendel wordt door de automatische begrenzing een te hoog oplopend motortoerental voorkomen. De Rogator is tevens voorzien van een permanent ingeschakelde antislipregeling. Ook is de vierwielaandrijving continue ingeschakeld. Verder kan de vultrechter naar beneden gehaald worden. Dit werkt makkelijk, ergonomisch en snel. Tevens is de vultrechter zelfreinigend.
Laag brandstofverbruik
Verder pluspunt is het lage brandstofverbruik van de Rogator. Dit komt voornamelijk dankzij het geïntegreerde ControlDriveSystem (CDS). Dit systeem spreekt de traploze cvt-transmissie en de centrifugaalpomp alleen dat deel van het vermogen aan dat de Rogator ook werkelijk nodig heeft. Het bedieningsgemak en de ruime cabine van de Rogator spreken Collaris nog het meeste aan. Het zicht rondom is perfect net zoals de lage instap van de cabine. Ook de twee ruime opbergvakken onder de cabine zijn een groot pluspunt ten opzichte van de vijftien jaar oude Agrifac.
Door de 480/80 R50 banden hoeft Collaris niet meer te wisselen als hij van tarwe naar grasland gaat en andersom. “Dit scheelt mij een hoop tijd en arbeid”, vertelt hij.
Chassis in hoogte verstelbaar
Via de hydraulische cilinders van de vering is het chassis 45 cm in hoogte verstelbaar tot een maximum hoogte van 1,2 meter. Hierdoor kan de Rogator ook tegen de stengelboorder ingezet worden in de mais. Omdat de machine in de Limburgse heuvels wordt ingezet is de automatische spuithoogteregeling onmisbaar. De drie afzonderlijke bomen volgen de bodemcontouren onafhankelijk van elkaar. Ook is de spuitboom doormiddel van obstakelbeveiliging beschermd tegen beschadigingen. Er zijn niet louter pluspunten, maar verder dan de positie van de spiegels komt hij niet. “Deze steken erg ver voor de machine uit, als je niet oplet rij je ze er zo vanaf”, vertelt Collaris.
Loonbedrijf Hayco
Loonbedrijf Hayco begint met loonspuiten in het jaar 1997. Waar hij met een ‘boerenspuit’ van 18 meter begon, eindigt Collaris de laatste tien jaar hopelijk met deze Rogator. “Deze zelfrijder moet het tot aan mijn pensioen uithouden”, lacht hij. Collaris voert zijn spuitwerkzaamheden uit in een straal van veertig kilometer rondom Schimmert. Niet alleen het Nederlandse deel wordt meegepakt; hij is ook te vinden in Duitsland en België. Hij spuit voornamelijk de gewassen: gras, maïs, tarwe en suikerbieten.
Collaris is van mening dat men niet zonder gewasbescherming kan. “Er zullen in de toekomst andere middelen op de markt komen, waarschijnlijk veel meer biologisch, maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren. Sommige gewassen kunnen nu eenmaal niet zonder bestrijdingsmiddelen.”
Meer lezen?
Tekst en beeld: Jens Custers